Resultaten CQ-index Farmacie 2016

In de eerste maanden van dit jaar hebben ruim 1.600 apotheken bijna 800.000 patiënten uitgenodigd voor de landelijke patiëntervaringsmeting. Uiteindelijk zijn de resultaten van 225.364 patiënten uit 1.522 apotheken meegenomen in de ‘benchmark analyses’, een netto responspercentage van 26%. Voor de thema’s begrijpelijke informatieverstrekking, bejegening en privacy zijn de gemiddelde scores van 2016 nagenoeg gelijk gebleven aan die van 2015 en 2014 (respectievelijk 75%, 90% en 59%). Opvallend is de relatief lage gemiddelde score voor thema bevordering juist medicijngebruik’ in 2016 (16%), ook ten opzichte van de voorgaande jaren (25%). Hierbij moet worden opgemerkt dat er een aanpassing is geweest in de formulering van de onderliggende vragen bij dit thema en dat de routing van de vragenlijst in 2016 is veranderd ten opzichte van de routing van de vragenlijst in 2015. Inhoudelijk is deze daling in de gemiddelde score voor het thema ‘Bevorderen juist medicijngebruik’ niet goed te verklaren.

Van CQI naar PREM
Sinds eind 2015 houden KNMP,  Patiëntenfederatie Nederland en de zorgverzekeraars zich samen met Stichting Miletus intensief bezig met het ontwikkelingsproces van een vragenlijst CQi Farmacie naar een PREM Farmacie. Een PREM-vragenlijst bestaat uit 15 vragen naar ervaringen van de patiënt met de zorgverlening bij apotheken (los van eventuele routingvragen), een aanbevelingsvraag en rapportcijfer, 2 open vragen naar compliment en verbeterpunt, en achtergrondinformatie van de patiënt. Er is inmiddels een conceptlijst die deze maand bij een 30-tal apotheken wordt getest. We gaan er vanuit dat, wanneer het validatietraject volgens planning verloopt en de lijst in januari 2017 definitief wordt vastgesteld, de Farmacie-meting 2017 met deze nieuwe gevalideerde lijst wordt uitgezet.

Meetbureaus die in 2017 met de PREM-vragenlijst voor apotheken willen meten, kunnen voor informatie contact opnemen met Suzanne van der Meulen, email s.van.der.meulen@stichtingmiletus.nl of telefoon 030 6988320.